17 February 2011

Kesedaran Talasemia


"Talasemia adalah penyakit darah keturunan. 1 dalam 20 penduduk Malaysia adalah pembawa gen talasemia. Anda mungkin salah seorang daripada mereka."


Bulan lepas berkesempatan menjalani ujian saringan darah talasemia di Pusanika, UKM. Hanya terhad kepada 100 orang sahaja yang berpeluang buat ujian ni. Setelah 2 minggu lebih menunggu keputusan, alhamdulillah keputusan ujian darah adalah NORMAL :)


Actually, saya kurang arif pasal Talasemia ni. Bila diberi peluang buat ujian saringan, dapatlah mengetahui serba sedikit pasal penyakit genetik ni.


Soalan-soalan lazim mengenai Talasemia

1. Apakah penyakit talasemia?
Talasemia adalah sejenis penyakit darah yang berketurunan. Ia boleh diwarisi daripada ibubapa kepada anak. Ia melibatkan kedua2 jantina lelaki dan perempuan.

2. Apakah yang dimaksudkan pembawa talasemia?
Seorang pembawa telah mewarisi satu gen normal dan satu gen talasemia. Gen talasemia tidak boleh menghasilkan hemoglobin, atau hanya boleh menghasilkan jumlah hemoglobin yg sedikit. So, pembawa talasemia mempunyai jumlah hemoglobin yg kurang dlm setiap sel darah merah dan sel darah merah mereka kelihatan lebih kecil dari biasa. Pembawa talasemia sebenarnya sihat dan normal. Pembawa hanya boleh dikesan melalui ujian saringan talasemia.

3. Apakah peratusan risiko utk mendapatkan seorang anak yang mengidap penyakit talasemia?
Sekiranya kedua-dua ibu bapa adalah pembawa, keadaan berikut boleh berlaku:
- 25% kemungkinan anak mereka adalah pesakit talasemia
- 50% kemungkinan anak mereka adalah pembawa
-25% kemungkinan anak mereka adalah normal

4. Apakah tanda dan gejala pesakit talasemia?
Semasa lahir, bayi kelihatan normal. Semasa usia antara 3-18 bulan, bayi tersebut mula menunjukkan tanda2 anemia (kelihatan pucat). Semakin anak membesar, keadaan pucat ini menjadi makin ketara, iaitu anak sentiasa lemah dan resah. Anemia yg serius boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Tanpa rawatan yg sempurna, pesakit mengalami tanda dan gejala berikut:
-perut membesar disebabkan pembengkakan hati dan limpa
-tumbesaran terbantut
-perubahan bentuk tulang muka, pipi dan rahang yg tidak normal
-jaundis (kelihatan 'kuning' pd bahagian putih mata)


Kalau nak tahu lebih detail lagi pasal Talasemia sila singgah sini




LOVES.




10 February 2011

Mengapa seorang lelaki perlu memilih seorang cikgu sebagai isteri??


1. Hidup Berjadual.

Bukan kata wanita yang mempunyai pekerjaan lain tidak mempunyai jadual, tapi kalau cikgu, jadualnya setiap hari sudah tetap dan ditetapkan. Sampai penempatan dia di sekolah pun sudah berjadual. Kalau kau tengok cikgu Kimia, hidup dia bukan sahaja berjadual, malah berkala. Macam Jadual Berkala Unsur (baca : Periodic Table) tu. Jadi kalau suami dia itu jurutera, memang senang nak kejut orang bangun pagi.


5.00 pagi : Bangun pagi, masak air, buat sarapan.

5.50 pagi : Mandi, persiapan diri, solat Subuh.

6.20 pagi : Bersiap nak keluar rumah, menuju ke tempat ke sekolah.

7.10 pagi : Sampai sekolah.

7.30 pagi : Mula kelas.

10.10 pagi : Rehat

10.30 pagi : Masuk kelas lagi.

2.00 ptg : Balik rumah (kalau tiada kelas tambahan atau aktiviti sekolah)


Senang kan?


Jadi, kalau dah berkahwin, isteri itu akan mengatur hidup berkeluarga dengan lebih sempurna (insyaALLAH).



Pagi : Sarapan + kemas rumah + masak.

Tengah hari : Makan tengah hari + duduk dengan suami (buatlah apa kau nak)

Petang : Rehat + minum petang + sediakan makan malam

Malam : Buatlah apa-apa aktiviti yang perlu



2. Dedikasi, komited dan penuh komitmen.


Seorang guru yang hidupnya hanya berkisarkan sekolah dan tempat-tempat kerja biasanya akan penuh dengan sifat di atas. Bukan apa, ibu bapa penjaga sekarang kebanyakannya mengharapkan cikgu seratus peratus dan budak-budak pula biasanya akan menjadi besar kepala apabila dibiarkan. Maka cikgu kenalah beri perhatian pada murid secara berlebihan (janganlah sampai kau jatuh cinta dengan murid pula!) dalam memastikan duit gaji yang diterima itu halal digunakan dan dimakan.


Sekejap.Pernah kau dengar orang lain salahkan jurutera, arkitek, juruterbang, doktor, peguam dan sebagainya bila berlaku keruntuhan akhlak dan gejala sosial?


Mana ada! Semua nak salahkan cikgu.Maka, cikgu mestilah kena komited.


Konsep yang sama.Jadi, kalau suami terabai di rumah, nak salahkan siapa? Maka, si isteri akan komited untuk memastikan suami gembira, bahagia dan apa sahaja asalkan suaminya tersenyum girang dan tidak memikirkan untuk menambah cawangan lain. Eh?

(sambil asah pensel dan pisau di tepi)


3. Tidak boleh menipu atau berpeleseran.


Nak bagi markah, ada skema jawapan.

Pakaian ke tempat kerja, ada etika.

Nak tanda kertas, ada garis panduan.

Sampai sekolah, isi waktu kedatangan.

Balik sekolah, kena tekan lagi nombor di komputer.

Yuran murid semua ada hitam putihnya - nak pungut duit pun ada surat kuasa.


Bila boleh nak menipunya?

Nak berpeleseran?

Jauh sekali.


Kena tangkap boleh kena buang kerja tahu?Lepas tu masuk surat khabar dan segala media dengan tajuk, "GURU ......" Gila kau.

Mana nak sempat lupakan suami begitu?


Hidup akan dalam lingkungan - sekolah, keluarga, suami, sekolah lagi, keluarga lagi, suami lagi.


4. Terapi melepaskan tekanan.


Semua kerja ada tekanan. Budak yang tolong isi minyak di stesen minyak pun ada tekanan. Makcik-makcik yang basuh pinggan dan masak di kedai makan pun tertekan. Tak masuk lagi nak rebus daging dengan periuk bertekanan tinggi tu kan? Tapi bagaimana nak menguruskan diri kalau tertekan?


Cikgu-cikgu biasanya akan dihantar menghadiri kursus atau bengkel pengurusan tekanan (baca : stress management workshop). Selalunya ada, cuma akhir-akhir ini sejak ekonomi semakin sempit, kursus semakin berkurangan dan beban kerja bertambah. Tapi itu bukan suatu masalah sebab banyak cara lagi boleh melampiaskan tekanan kerja ini.


Aktiviti luar seperti basikal lasak, memanjat gunung, berkayak dan sebagainya sudah lama diperkenalkan kepada guru-guru. Bahkan, boleh ajak pasangan bersama. Elok-elok dalam melepaskan tekanan, boleh bercuti dengan suami sekali kan?


Pukul budak-budak di sekolah?Itu bukan satu benda yang mengasyikkan pun. Masuk penjara ada harapan. Lebih baik buat sesuatu yang menyeronokkan untuk melepaskan tekanan.


5. Banyak cuti sekolah dan kerja cuma separuh hari.


Ini yang semua orang suka betul pada kerjaya guru.

Pengalaman peribadi, kawan-kawan aku yang bekerja atau bakal bekerja sebagai doktor, jurutera dan entah apa lagi jenis pekerjaan mahu aku carikan mereka pasangan yang bekerja sebagai seorang guru.


Bakal doktor : Aku dah nak balik Malaysia hujung tahun nanti, habis belajar.

Aku : Ya, bagus! Sila minta hospital yang dekat sini.

Bakal doktor : Carikan aku bakal isteri seorang.

Aku : Kau nak yang macam mana?

Bakal doktor : Aku nak yang kerja cikgu.

Aku : Eh? Kenapa tak nak doktor juga?

Bakal doktor : Susah. Nanti waktu kerja tak sama, nak cuti pun susah.

Aku : Ceh! Memilih. Habis tu kenapa nak cikgu?

Bakal doktor : Sebab senang dia nak uruskan keluarga. Sekolah separuh hari. Bila balik kerja, dia biasanya akan ada di rumah kan? Kalau cuti sekolah, setiap hari pun mesti ada di rumah. Tak payah pening fikir nak ambil cuti ke apa.

Aku : Amboi kau.

Bakal doktor : Tapi tak nak yang macam kau.

Aku : Kenapa?

Bakal doktor : Sebab kau nanti pergi berbasikal masa cuti sekolah. (ketawa)

Aku : Keji gila. Bukan sepanjang cuti aku berbasikal. (ketawa)


6. Penampilan.


Ini sengaja aku tambah sebab orang sana ada tulis pasal rupa. Dari segi wajah dan sebagainya, aku tidak akan menilai manusia. Tapi kebanyakan guru-guru biasanya punya penampilan yang sedap mata memandang. Pergi sekolah mesti kena dengan gaya. Setiap hari ada berapa pasang mata yang akan memerhatikan langkah guru itu?


Masuk kelas itu, budak-budak tengok. Masuk kelas sana, ada budak-budak lain pula tengok.

Budak-budak yang suka, akan puji - "Cikgu lawa gila hari ini!"

Sudahlah cukup dengan lawa, cantik, ada pula gila.

Haih!


Sebab itu cikgu-cikgu kalau dipuji, dia tidak akan cepat bangga diri. Sebab apa?

Setiap orang yang suka (biasanya budak-budak yang akil baligh kalau sekolah menengah dan budak-budak jujur dan telus macam sekolah rendah) - selalu puji cikgu. Jadi, bukan suatu masalah dan kau tidak akan nampak cikgu itu kembang-kembang segala bila dipuji cantik, menarik, tertarik, menawan dan macam kena sawan. Eh?



Sumber : Facebook




LOVES.




09 February 2011

Toy Museum Penang


Selama ni serius tak tahu langsung kewujudan Toy Museum, Penang. Minggu lepas berpeluang ke sana. Lebih 100 000 watak kartun yang pelbagai jenis ada dipamerkan di sini. Antaranya, Anime toys, Doraemon, Cinderella, Shrek, Mr. Bean, Dragon Ball, Spiderman, Ninja Turtles dan banyak lagi. Tak dapat nak senaraikan sebab terlalu banyak kartun yang ada dalam muzium ni.


The entrance fee for adult RM10. For children RM6. Agak berbaloi la dengan entrance fee tu sebab dapat ambik gambar kat dalam muzium tu. Muzium ni kecik je. Taklah besar sangat. Tapi, walaupun kecik ianya sarat dengan macam-macam jenis toys. Korang sebut je apa sahaja kartun yang korang minat, gerenti ada. Tapi, kartun Upin Ipin takde lagi :P

Toy Museum ni memang 'mesra pengunjung'. Ada kerusi yang disediakan untuk pengunjung. Toilet pun ada disediakan. Design yang unik :)



Snow White

Garfield

Sailormoon



LOVES.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...