31 December 2009

●31december2009 ●

goodbye 2009

many bloggers wrote their wonderful 'conclusion' about 2009.
how about me?
huh...i'm not interested to do that.
i know its a fun thing to go through new years.
let the past (2009) become my history and beautiful moments :D

(credit to diane for this daffodils doodles. i like)


welcome 2010

favorite question : "apa azam tahun baru?"
for sure i hope 2010 is better than last years.
and try to make my life more worth the living.

Happy New Year!!
May 2010 brings out the best of us.


---> can't wait for this 2nd january 2010 :)




29 December 2009

● perempuan mesti pandai masak, lelaki boleh ke jadi imam ●

Salam...

"Bertengkar" seketika pasal jantina dengan seorang kawan. Dia begitu asyik merungut tentang perempuan yang tak pandai masak, suka bershopping, berleter, menangis dan sebagainya. Setelah dia berhenti dengan rungutannya, saya terus bertanyakan "awak boleh jadi imam tak?". Terus dia diam. Haha. Mulutnya tertutup rapat. Tidak lagi mendengar rungutan darinya. Akhirnya, dia menjawab "tak terpikir plak macam tu".

Bagi saya, perempuan bukannya tak boleh masak. Tapi keadaan mereka yang seolah-olah 'menghalang' dirinya untuk belajar memasak.

Cuba baca ini dan renungkanlah.

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam, kita kata okay saja???

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat. '

'Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.


Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!






25 December 2009

● rambling ●

salam.
i havent been blogging these past few days.
but, i have been checking up on my fav blogs :)

friends..
i just realized how close it is to the end of 2009
.
the sad times and the fun times.
up and down.
loved and lost.
the past is never dead.
because it will become the memories.
we dont remember days but we remember the moments.

so, welcome 2010!!
lets make our wishes for this new year.
yipiiieee!!

someone ask me what is L.O.V.E??

love to me...
is the endless support from my ayahanda.
is the love and care from my bonda.
is the laughter of happiness from my kiddiewinks.
I LOVE THEM VERY MUCH!!

can i answer like that?

lastly,

reading to : if you could see me now by cecelia ahern
listening to : separuh jiwaku pergi by anang





18 December 2009

● goodbyehello ;) ●


----> salam maal hijrah 1431

semester break dah nak sampai penghujungnya
result sudah diketahui
alhamdulillah
so
goodbye terengganu

hello ukm, bangi



12 December 2009

● thanks ●


"i believe in karma.
once you done something bad to people, there will be the divine action.
life doesn't end yet. walk with the tough heart!

you are someone tough.
you can walk through in any hard time. even it feels so devil."


always bear in your mind.
ujian itu tarbiah dari langit. tanda Allah sentiasa ingat dengan kita.
mungkin kita ada buat silap. Allah ampunkan dengan ujian.
its not only about the lesson from Allah, but the love from Him.
dan orang yang sabar dengan ujian Allah, namanya disebut-sebut oleh penduduk langit.
anda bertuah sebab Allah rindu dengan anda, sayangkan anda.
Dia uji minta anda ingat pada Dia.
manusia tak akan merintih tapi akan menghargai ujian jika dia sedar itu semua.

.thanks ejah.





10 December 2009

● blogging ●


Friends, I love blogging. So, what?? It is wrong when people like blogging?? I know that there are some people who hate this blogging thingy. Maybe they think that telling people about
your feeling, what you did, posting the pictures or whatever, it is such a waste of time. Huh! It's depends what the bloggers want to share and what you will get when you read the blog. Think about it.

Friends, different people have their own opinions. So, please respect those opinions. I hate when someone told me "Apesal buat blog? Buang masa je cerita benda2 yang tak berfaedah".

Hurm, it's okay when you said like that. Maybe you don't understand the whole world of blogging. It's optional and no one force you to be a blogger or blog reader. And thanks to you because still read my blog although you hate the blogging very much.

Try to be positive in the blogging world and you will get benefits from it.
Trust me :)







● ketemu dan berpisah●


" Adanya perpisahan

Kerana adanya pertemuan "

Jadi yang mana perlu disalahkan antara pertemuan dengan perpisahan?

Tiada pertemuan maka tiada juga perpisahan. Tapi dalam kehidupan, kita tidak boleh lari daripada pertemuan dan perpisahan kerana ianya adalah lumrah kehidupan yang bermula sejak kita lahir dimuka bumi ini lagi.

Pertemuan itu adakalanya membahagiakan. Ini kerana kebanyakan sesuatu pertemuan bermula dengan kegembiraan. Namun, adakalanya kita menyesali mengapa terjadinya sesuatu pertemuan. Kerana pertemuan itu hadir dengan perpisahan. Biarpun kita tidak minta kehadirannya.

Tapi, adakalanya perpisahan itu membuatkan hati kita bahagia kerana ia membuatkan jiwa yang sering dilukai berakhir jua saatnya. Seolah-olah perpisahan itu bakal memberi kegembiraan kepadanya.

Pertemuan dan perpisahan mempunyai hikmahnya tersendiri. Dan sebagai insan biasa, kita harus redha kepadaNya. Dan kita harus bersedia untuk terus menanti sebuah pertemuan lagi. Biarpun penantian itu adalah satu penyiksaan.




09 December 2009

● hidup ini ●


suatu ketika
ku lihat dia gembira
meraikan kebahagiaan dalam hidupnya

tapi
di suatu sudut yang sunyi
dia mengalirkan air mata tanpa henti




untukmu
kuatkan semangat
hidup kita akan sentiasa dihiasi dengan
kegembiraan, kesedihan, kebencian dan sebagainya
kerana
kitalah yang akan mencorak segalanya





04 December 2009

● every day ●


think about it...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...