30 November 2009

● pisang oh pisang ●


Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam.

Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg. Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg yang berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan tersebut.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

“Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Mayam.

Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

“Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh perasaan benci daripada membebani hidup.

" Kemaafan adalah yang terbaik "
.menyayangi lebih baik daripada membenci
.




29 November 2009

● cinta minat kagum ●


Jika anda menyukai seseorang, janganlah terlalu menyukai, kelak anda tidak akan nampak apa-apa kekurangan pada dirinya lagi. Jika anda membenci seseorang, janganlah anda terlalu membenci, kelak anda tidak melihat sebarang kebaikan pada dirinya lagi.

Manusia menjadi buta tatkala dia terlalu menyukai, terlalu meminati dan terlalu mengagumi. Anda menyukai seseorang, anda akan terpegun dengan kata-katanya, anda menyintai sesuatu anda akan berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkannya meskipun kadang-kadang usaha anda itu menempuh sejuta bahaya. Anda mengagumi, buta untuk melihat sejauh mana kecacatan yang ada padanya.

Bersederhanalah dalam menyukai, menyintai dan mengagumi. Kelak anda akan lebih berhati-hati tatkala melangkah, ketika anda membuat keputusan dan ketika menyintai. Ramai orang menjadi mangsa kesukaan yang terlalu, rasa minat yang amat mendalam serta kekaguman yang tinggi.

Jika anda terlalu mengharap, anda akan terlalu kecewa apabila gagal. Mengharap itu boleh, tapi usah terlalu hingga anda tidak nampak sebarang kebaikan lagi apabila gagal.

Setiap kegagalan menyimpan kejayaan, setiap masalah membuka peluang. Setiap jalan rezeki yang tertutup akan membawa kepada banyak lagi jalan rezeki yang akan terbuka.


.moga anda sentiasa bahagia hendaknya.




● Minda Anda ●

Apakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.

Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.

Sebaliknya apabila anda mula berkata ”Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, ”Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.”

2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.

Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.

Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya

Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhkan, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri. Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.

5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.

Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

Dipetik daripada buku “Membina Imaginasi Cemerlang”, ms 123-126.



● lori sampah ●


semalam
nampak dia
menjalankan tugas seperti biasa

semua orang cuba menjauhkan diri darinya

ada yang menutup hidung

ada yang memandang serong
ada yang seolah2 jijik dengannya

mereka tak suke dia

sangat tak suke!

kerana dia suke mengeluarkan bau yang macam2
itulah dia lori sampah....


ketika itu aku sedang dalam kereta
menunggu giliran lampu hijau

terpikir sejenak situasi itu

aku asyik memandang mereka
yang setia dengan lori sampah


mereka tekun melakukan tugas mereka

tanpa menghiraukan orang yang lalu-lalang di situ

terus mengutip sampah dan terus mengutip

mereka tidak akan meninggalkan walau satu sampah pun

mereka seolah2 tidak kisah

orang yang memandang serong tugas mereka

bau sampah yang amat "perit"
dijangkiti kuman ekoran pelbagai jenis sampah di situ


masih ingat lagi sewaktu di alam persekolahan

setiap pagi jumaat

bila dengar bunyi lori sampah di belakang rumah
aku terus mengutip semua plastik hitam yang dipenuhi sampah
untuk diletakkan di belakang rumah

menunggu lori sampah itu datang


teringat kat seorang pak cik tu bertanya

"ada lagi tak sampah?"

"ada lagi. leh tunggu jap? adik tengah ambik kat bilik atas"
mereka tunggu. lori sampah pun tunggu jugak.

sangat baik. mesra kan?

mereka ikhlas melakukan tugas mereka

secara tak langsung
mereka sebenarnya

berbakti kepada masyarakat

tapi

bagaimana penerimaan masyarakat kepada mereka??
tepuk dada tanya selera

jangan memandang serong terhadap seseorang
kerana berlainan darjat dan pangkat
kita hidup bermasyarakat
saling memerlukan

perlu menghormati antara satu sama lain

sekian :)



22 November 2009

● 3 words ●


just three words to say
i miss them



20 November 2009

● facebook oh facebook ●

salam
entry kali ni about facebook
ohhh
lately, i was addicted to fb
why?
why?
because
tak smpai 1 week
i met more than 10 friends
my friends from primary school till secondary schools
yaayyyy!!
new friends pun ramai jugak
but
i was happy when i met my old friends through fb :)

facebook ni ade advantages n disadvantages
hurm
it depends on u how to benefit it
but, for me
facebook has more advantages

so sape2 yg xde fb tu
sign up la cepat2
dats all for this entry
daaa~




19 November 2009

● disiplin ●


"one discipline leads another discipline"

actually, discipline is very important in our life. kite dpt lihat ada sesetengah orang menggunakan perkataan disiplin as their motto : "success by discipline"

ok. lets talk about discipline. we can see discipline in many aspects. for me discipline is relate with the rules. for examples.....

disiplin dalam solat
without discipline how you can finish ur solat? the rule is important here and we must follow it. tanpa disiplin adakah anda boleh sempurnakan solat 5 kali sehari?

disiplin dalam waktu
this is very important aspect in our life!! pls be punctual with your time. many people anggap benda mcm ni remeh. kalo remeh kenapa kita masih menggunakan peribahasa "masa itu emas"? so, this show that discipline in time is very IMPORTANT.

discipline as a student
this aspect is very famous. bukan sahaja di sekolah tapi di universiti. kalo di sekolah students dikawal oleh cikgu. but, mcm mn ngan students di universiti? tak dikawal oleh sape2 pun, kan? so, kena disiplinkan diri sendiri la jawabnya.

discipline in driving
driving pun ade disiplin jugak ke? yeah..betul. kite kena tau rules yg perlu kita patuhi. so, peranan disiplin itu penting. but, i still can see many drivers are undisciplined when driving. sometimes include me. huh. how to be a discipline person if im still like that??

MyEm0.Com

we still learning. we still make many mistakes. actually from the mistakes teach us to be more stronger and become matured in our life. so, dun be scare if u make mistakes. just face it. try to solve it. and pls bear in your mind dun repeat ur mistakes.


p/s : that are my opinions about discipline. if u have ur own opinions, let share with me. u r most welcome :)




14 November 2009

● to my bff ●


A friend is someone who cares. Someone who is always there.

A friend is someone special. Someone who you can tell everything.

A friend is someone who will never betray you.

A friend is someone you can trust.

...................................................

You are there for me when i need you the most. You cheer me up when i am down. If i am about to cry u make me smile.

You listen to me and give me advice, advice that comes straight from the bottom of your precious heart.

Everyone should have a friend like you because you are so much fun to be with and you are such a good person.

to my best friend
thanks bcoz always with me

" walaupun senyuman itu plastik at least u understand it "





10 November 2009

● dah habis ●


alhamdulillah
dah setel sume papers



no more books
no more slides
no more studying
no more writing
no more reading
no more memorizing
no more thinking
lastly
no more final exam

sume tu just temporary jer
next sem jumpe lagi..hehe
just tawakal for the result
.happy holiday to all.
:)




09 November 2009

● money oh money ●




Money can buy a house,
but not a home
Money can buy a bed,
but not sleep
Money can buy a clock,
but not time
Money can buy a book,
but not knowledge
Money can buy food,
but not an appetite
Money can buy position,
but not respect
Money can buy blood,
but not life
Money can buy medicine,
but not health
Money can buy sex,
but not love
Money can buy insurance,
but not safety




08 November 2009

● cupcakes ●


these cupcakes are too cute!!!!!

entry kali ni ttg cupcakes
saye nak blaja buat cupcakes!!!
selama ni tahu makan jer
kali ni nk try buat smpai betul2 jadi CUPCAKES
i will~

cuti sem nnt nak try buat
hope tercapaila hajat tu
mak..help me, pls! :)

the very important thing
is
how to make a cupcake?
huhuuu
skrg ni pun tgh surf blog n web yg story psl cupcakes
tengok mcm senang jer nak buat
sape2 yg tahu buat tu share la wit me ;)
amatla dialu2kan
haha..obsess giler kt cupcakes skrg nie~
MyEm0.Com

tiba2 terpikir pe beza cupcakes ngn muffins?





07 November 2009

● sweet couple ●



Don’t want much, I just want everything
Thought that I could, do almost anything
One step in front of the other
Thought that I could do it alone

In the blink of an eye, it’s just another day
Telling me why, I’ll find another way
Got this feeling, got me reeling
I can almost start believing

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window
I can see
Our wildest dreams could be so real

CONNECT.COMMUNICATE.COLLABORATE
CONNECTIONS MAKE ANYTHING POSSIBLE

yeahh...thats true
suke tengok iklan ni
sweeeeeeet sangattttt
suke2 ;))




06 November 2009

● through my window ●


salam jumaat semua :)

stakat ni jer yg "terajin" edit blog
cukuplah dulu buat mase ni
time edit blog semalam, duk terpikir something
knp edit blog?b4 dis x okey ke?
hurmm...
secara kesimpulannya

we need changes in our life
yeahhhh!!!
dats true
perubahan tu kite yg sendiri buat
but make sure la berubah ke arah yg TERBAEK!!!

jom layan lagu bunkface
♥ THROUGH MY WINDOW ♥
kalo korang perasan
lagu ni jd lagu tema iklan streamyx
if u want download this song, klik pic bwh nie...
layannnnnnnnn~






● new face ●


salam
bile bosan menjelma
inilah hasilnya
new face for my blog
but
still xpuas hati lagi
nanti2 la kalo der masa
akan edit lagi

MyEm0.Com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...